- Pletou si Vaši žáci tvary slovesa být?
- Dělá jim problém utvořit se slovesem být otázku či zápor?
- Je pro ně žáky obtížné správně poskládat větu pomocí slovesa být?
Mám pro Vás skvělý tip na jednoduchý a efektivní způsob, jak vyřešit všechny zmíněné potíže. Navíc tuto aktivitu můžete použít i pro tvoření dalších časů v anglickém jazyce. Je vhodná pro děti i dospělé a využijete ji jako zahřívací přípravu před cvičeními.
1. Každý žák si připraví 4 fixy odlišných barev, nůžky a papíry.
2. Papíry rozstříhá na samostatné čtverce a dva dvojčtverce.
3. Na kartičky napíše jednou barvou osoby, jinou barvou tvary slovesa být (am bude na samostatnou kartičku, is/are, isn´t/aren´t napíše na dvojkartičky), další barvou bude záporka NOT a poslední fix se použije na slova, která právě procvičujete v hodinách. Za sebe doporučuji pár přídavných jmen a příslovečná určení místa, která kvůli předložkám dělají občas problémy.
4. Když mají žáci připraveno, rozloží si kartičky přehledně na lavici, aby mohli kartičky jednoduše brát a stavět s nimi věty. Odlišné barvy fixů mají důležitou roli! Ve větě může být od každé barvy pouze jedna!
5. Nejdříve můžete pouze zkoušet přiřazovat slovesa k osobám - řeknete žákům WE a oni postaví WE ARE.
Po procvičení můžete začít stavět krátké věty. Doporučuji nejdříve trénovat kladnou větu oznamovací - učitel říká věty v češtině, žáci staví v angličtině (Ona je v parku./Tom je v parku./Tom je šťastný./Já jsem šťastný./Ty jsi šťastný....)
Když uvidíte, že to žákům jde, je čas na otázku. Ta se utvoří z kladné věty oznamovací pouze přehozením slovesa na první místo před podmět. A opět trénujete (Jsi šťastný?/Jsou šťastní?/Jsme šťastni?/Je šťastná? atd.)
6. Po natrénování tvoření otázky samostatně procvičujeme tvoření záporu. Začněte první osobou čísla jednotného, aby bylo zřejmé, že am+not se nedají sloučit dohromady. V následujících osobách je dobré udělat nejdříve dlouhý tvar (Tom is not in the park.) a pak sloveso a záporku nahradit staženým tvarem (Tom isn´t in the park.).
7. Jestliže jste již odděleně natrénovali věty kladné, záporné a otázky, můžete začít stavět všechny druhy vět střídavě.
Tuto aktivitu doporučuji jako jednoduchý trénink v každé hodině. Kartičky si žáci schovají do sáčku a v případě potřeby vytáhnout ven. U některých tříd jsem si je vybírala, aby nedocházelo k tomu, že je půlka nedonesla.
Můžete tuto aktivitu také vidět v reels na mém Instagramu ZDE.
Tip: Žáci si mohou sestavit na lavici několik vět a napsat je do sešitu. Pak společně překontrolujete, kdo jaké věty vymyslel.
Líbilo se Vám toto procvičení slovesa být? V mém e-shopu najdete další aktivity, které ve výuce se svými studenty využívám.
Chcete si vyzkoušet šifrování kladného tvaru slovesa to be ZDARMA?
Vyplňte formulář níže a získejte 6 šifrovaček.