Začíná se Vaše dítě zajímat o písmenka, která okolo sebe vidí? Je čas připravit si skvělou Montessori pomůcku - písmenkovou komodu. Své využití najde doma i ve školce či ve škole. Děti si s její pomocí osvojí písmenka abecedy - jejich zvukovou i grafickou podobu. Je také skvělá na rozvoj slovní zásoby, pokud ji naplníte zajímavými komponenty.
Projela jsem nabídku všech možných skříněk na šroubky a nejlepší z hlediska velikosti i ceny je ta z Lidlu. Štítky jsem si nechala dělat v tiskárně, protože jsem komod připravila (kromě té pro mé dítko) pár navíc, tak ať to vypadá hezky. Sepsala jsem si, co asi tak seženu a většinou nakoupila po baleních. Pokud neřešíte peníze, doporučuji tuby od Safari Ltd., které jsou rozdělené podle témat. Jako náplň se taky můžou hodit maličkosti z Kinder vajíček.
Na některá písmenka by Vám šuplík nestačil, kolik najdete po bytě věcí, u jiných budete rádi, že najedete aspoň jednu. Na fotkách se můžete podívat, co máme v písmenkové komodě my.
Do písmene i patří ještě iglú z tuby, ale bohužel je nezvěstné :-). Také malá izolepa vzala kramle. Děti komodu milují, ale připravte se (alespoň Vy doma), že si miniatury rádi schovávají, ať se snažíte je vést k vrácení do šuplíčků sebevíc.
Některé položky průběžně obměňujeme, přece jen se v domácnosti s dítětem najde spousta kravinek.
Jak používat písmenkovou komodu?
Než přejdeme k aktivitám, je třeba zdůraznit, že písmena vždy vyslovujeme, tak jak se vyslovují ve slovech (ne jako názvy) – B vyslovíme jako B (ne bé), C vyslovíme jako C (ne cé) atd. Řekneme tedy „f jako fík“ ( ne ef jako fík). A nyní tedy k jednotlivým aktivitám.
Důležité je dítě hned nezahltit. Nebudeme tedy vyndavat mnoho šuplíků najednou. Ze začátku nám na seznámení bude stačit jeden šuplík a pojmenovávání věcí v něm.
- Vezmeme jeden šuplík (nejlépe písmeno, které Vaše dítě zajímá) a postupně s dítětem pojmenováváme věci. Při vyslovování slova můžeme zdůraznit počáteční písmeno. Přikládáme ke kartičce s písmenem, aby si dítě spojilo tvar písmene s výslovností.
- Až bude dítě seznámeno s obsahem více šuplíčků, můžeme jich vyndat více najednou a dítě bude muset věci od sebe podle prvního písmene rozlišit a roztřídit. Pro pokročilejší je skvělé připravit dvě písmena obtížnější na rozlišení, např. š, č nebo b, v či b,p atd.
- Můžeme vyndat z různých (dítěti již známých) šuplíčků několik věcí (počet závisí na zdatnosti dítěte) a dítě je bude navracet zpět do správných přihrádek. Můžete proces obrátit – dítě vybere nějaké předměty pro Vás a bude sledovat, zda je vracíte správně zpět.
- Vyndáme ven pár šuplíčků a zpřeházíme v nich předměty. Dítě navrací zpět do správných přihrádek.
- Zahrajte si hru „Hledám věc na písmeno …“ a dítě přinese správný šuplíček s věcmi nebo samo ze šuplíčku vybere předmět, který Vám dá.
- Vyndáme na tác větší množství předmětů a dítě navrací zpět do komody. Další varianta této aktivity může být rozmístění předmětů po místnosti, dítě je musí najít a vrátit zpátky do správného šuplíku.
- Vyndáme všechny šuplíčky a dítě je navrací zpět podle abecedy.
- Z rozstříhaných písmen/dřevěných písmen poskládáte slovo a dítě přiloží ke každému z písmen jeden předmět začínající na dané písmeno. Toto můžeme hrát i obráceně – položíme vedle sebe předměty, jejichž první písmena utvoří slovo a dítě přikládá písmena.
- Když již dítě ovládá čtení, sestaví z písmen slovo vedle daného předmětu.
- Vyndáme ze šuplíčků vytištěná/dřevěná písmena a dítě vrací zpět.
- Můžeme dát miniatury na tác a dítě přikládá na odpovídající flashcards.
Zajímá Vás, jak by vypadala náplň pro písmenkovou komodu v angličtině? Podívejte se na tu naši.
Šotek se zase vloudil, u A chybí apple. To je tak, když fotíte s potomkem :-).
K písmenu N doporučuji oříšek nut, nám se taky někam zakutálel.
Líbí se Vám článek? Můžete mě sledovat pro další tipy do hodin jazyků na Instagramu či Facebooku.
Hodí se Vám aktivity na procvičení abecedy v češtině, angličtině, němčině či španělštině? Můžete se podívat na tyto materiály: